Lidt om Roklubben Øresund og roning

Se også “Kontakt & Fakta” her på hjemmesiden med praktisk information om adresse, rotider og kontaktdetaljer.

Om klubben

Roklubben Øresund er en mindre klub, hvor alle kender hinanden, og vi er meget aktive. Vi har vores eget klubhus med udsigt over vandet, en hyggelig gårdhave samt gode faciliteter med bad, sauna og motionsrum.

Roklubben er stiftet den 10. juli 1930, og tæller i dag cirka 80 medlemmer. Du kan læse mere om klubbens historie i vores jubilæumsskrifter.

Hvad kræves der for at ro?

Man behøver ikke (som mange tror) at være stor og stærk for at ro. For roning er i høj grad en holdsport, dvs. man hjælpes ad med at trække båden. Roning kan dyrkes i alle aldre. Du skal blot kunne svømme 300 meter.

Som rotøj bruges almindeligt træningstøj: shorts, T-shirt, vindtæt jakke og flade sneakers. Cykelhandsker er gode til at beskytte hænderne. Medbring vandflaske. Klubben stiller både og redningsveste til rådighed, så rosport er en billig sportsgren at dyrke.

Instruktionen

Det er vigtigt for at blive en god roer, at teknikken er i orden, og derfor får alle en grundig instruktion. Ro-instruktionen starter på land i romaskine og med undervisning i materiel og sikkerhed. Derefter er der instruktion i bådene. Vi starter med en tur lige udenfor havnen, hvor vi øver rotaget. Derefter ros længere ture, hvor instruktøren sørger for, at den nye roer får noget rutine. Regn med 6-7 roture, før du har lært at ro. Efter en gratis prøvetur koster instruktionen 600,- kr. inkl. en måneds kontingent.

Bådene

Du starter med at lære at ro med én åre i den mest almindelige bådtype, som er en bred og stabil 2 eller 4 åres inrigger med plads til hhv. to eller fire roere samt én styrmand. Senere lærer du at ro med to årer i en coastal boat, gig båd eller sculler, der er outriggere, dvs. smalle, lette både.

Motionsroning – daglig roning

Vi mødes i roklubben, og ror en 10 – 12 km tur i lokalfarvandet langs Amager Strand til Sundby i nord og Dragør i syd. Det er herligt med en rotur på vandet i sol og frisk luft, samtidig med du får god motion og forbrændt nogle kalorier. Roning er faktisk én af de sundeste sportsgrene, der findes, da samtlige hoved muskelgrupper bliver rørt – og der er så godt som ingen idrætsskader. At dyrke sport i det fri er en perfekt måde at stresse af på og blive ladet op med ny energi.

Langtursroning – oplevelsesture

Hver den første søndag i måneden ror vi en længere tur ud over lokalfarvandet. Vi besøger andre roklubber og udforsker deres farvande. Det kan være en tur til Ishøj, Københavns Havn, Saltholm eller Amager rundt. Heldagsture er på ca. 35 km, hvor vi tager madpakke og eftermiddagskaffe med. Nogle roere tilbringer en hel ferie pr. robåd – enten i vores hjemlige farvande eller i udlandet.

Kaproning – for dig der vil mere

Roklubben Øresund deltager hvert år i august i Amagerregattaen, som er en kaproning mellem roklubberne på Amager. Her er der både inrigger- og outriggerløb, og distancerne er under 1500 m. Du har her muligheden for at deltage i en kaproning allerede første år, du ror.

Vi ror langdistance motionskaproning i inriggere. Det kaldes “sved-på-panden” roning. Distancen er 10 km, og foregår hver anden uge sommeren igennem i Københavnsområdet. Som ny roer kan du være med de sidste fire gange med start i begyndelsen af august.

Træning om vinteren

Vi tilbyder også et vinterprogram med løb, gang, gymnastik, svømning samt styrketræning.  I motionsrummet er der fire ro-ergometre/romaskiner samt andre muligheder for styrketræning. Her kan du træne både styrke og kondition, så du er i form til rosæsonen starter. Der er også konkurrencer i ergometer-roning.

Klublivet

Der er fælles roning hver tirsdag og torsdag kl. 17.30, hvor der sættes hold. I løbet af sæsonen arrangeres også en del ture i weekenderne.

Ellers kan man ro alle ugens dage på hvilket tidspunkt som helst, blot man har et hold og en styrmand. Når man har styrmandsret og kan ro med to årer, kan man ro sculler eller coastal boat, når det passer én.

Hver tirsdag året rundt er der klubaften efter træning, hvor man kan købe en let gang aftensmad og drikkevarer i “Tutten”.

Ud over roning foregår der en masse aktiviteter i roklubben: teaterbesøg, vinsmagning, foredrag, kurser, m.m. Endvidere er der fester både for os selv og sammen med andre roklubber.

Desuden skal vores både gøres i stand hver vinter. Det er medlemmerne selv, der sørger for dette. Du kommer på et bådklargøringshold, som bruger et par aftener på at klargøre en båd.

Information

• Der er medlemsmøde hver den første tirsdag i måneden, når vi har spist. Her tages aktuelle emner op.
  • Medlemsbladet ”Stroken” udkommer fire gange årligt.
  • Generel information fås på klubbens hjemmeside www.roklubbenoeresund.dk
  • Medlemmerne poster selv nyheder på roklubbens Facebook side
  • Roture annonceres via www.rokort.dk, hvor tilmelding også sker.
  • Tilmeldings til øvrige arrangementer foregår ligeledes på www.rokort.dk

Udgivet

af